Big data is de nieuwe goudmijn van de toekomst, maar wat is Big Data eigenlijk? Big Data zijn hoeveelheid gegevens die door de mens wordt geproduceerd. Bedrijven maken hier steeds vaker gebruik van en in de toekomst wordt privacy steeds belangrijker. Hoe komt het dat data zoveel waard is en wat zijn de doeleinden ervan? Meten is weten en tegenwoordig weet een algoritme meer over jou dan jij over jezelf. Algoritmes kunnen bijvoorbeeld via camerabeelden een persoon herkennen door de manier hoe hij of zij loopt. Ook kunnen zij herkennen bijvoorbeeld: wie iemand zijn vrienden zijn, hoe laat iemand gaat slapen, hoe vaak iemand drinkt, naar welke land iemand op vakantie gaat en nog veel meer. Waarom willen de bedrijven algoritmes dit allemaal van ons weten.
Big data bedrijven
Bedrijven zoals Apple, Amazon, Google, Facebook en Ali Baba zijn Big Data bedrijven. De grootste bedrijven op de wereld concurreren over een ding: “jouw gegevens”. De algoritmes kunnen hierop inspelen en behoeftes van de mensen analyseren. Bedrijven betalen grof geld om toegang te krijgen tot deze gegevens om alleen te kunnen adverteren op hun doelgroepen.
Veiligheid of commercie?
Privacy – veiligheid of commercie? Als data in de verkeerde handen valt zoals bij de GGD, dan moet de maatschappij er zich druk over maken, want met jouw gegevens kunnen er meer dingen gedaan worden dan jij denkt en vooral met ID gegevens.
Wat doen bedrijven met jouw data?
Cybercriminaliteit gaat in meerdere mate voorkomen, maar wat kunnen criminelen met jouw data? Zij kunnen het verkopen aan bedrijven voor een goedkopere prijs dan Google of Facebook. Big Brother is watching us en met welke reden?
Hoe gebruik je big data op een goede manier?
Nu snappen wij als detacheringsbureau dat niemand zit te wachten op mailtjes met honderden vacatures of irritante recruiters. Wat kunnen bedrijven in de detacheringsbranche doen om het proces van data te verbeteren? Waar heeft een werkgever of werknemer profijt van waardoor zij zich aangetrokken voelen tot een advertentie? Is het de humor wat mensen aantrekt of ben jij juist leergierig en wil je informatie over sollicitaties, communicatie en educatie?
Wat kan een detacheringsbureau doen om waarde toe te voegen in jouw leven en het proces van bemiddelen leuker te maken?
Graag zouden wij jullie mening over big data willen horen en/of jullie creatieve ideeën hebben om dit proces leuker en veiliger te maken.
– Zafer Baranli, stagiair marketing en communicatie