Een passende match tussen jou en je nieuwe werkgever hangt natuurlijk van meer af dan jouw sollicitatiebrief. Maar het is geen onbelangrijke stap. Je wilt natuurlijk dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek, maar je wilt ook jezelf op de beste manier presenteren. De eerste indruk is belangrijk en die maak je met je sollicitatiebrief! Makkelijk gezegd, in de praktijk is het vaak nog best lastig. Wij kijken altijd graag mee met onze Talenten die een baan zoeken, om samen verbeteringen door te voeren. Maar met deze tips kom je zelf al een heel eind!
- Verdiep je in het bedrijf, kijk op de website en zoek informatie op kanalen als LinkedIn. Dan krijg je een idee van de cultuur, de visie en de missie en daar kun je aan refereren in je brief
- Pas de toon van je brief aan aan deze cultuur. Een informele organisatie vraagt om een informelere brief (en dat is iets anders dan een joviale brief). Presenteert de organisatie zich op een formele wijze? Sluit daarbij aan!
- Een werkgever leest graag waarom jij aansluit bij de functie-eisen. Wordt er gevraagd naar een ‘hands-on teamplayer’? Leg dan met een sprekend voorbeeld uit dat jij dat bent (‘Als teamleider in mijn huidige/vorige baan stond ik samen met mijn collega’s op de werkvloer als het werk daarom vroeg/als er zieken waren/om deadlines te halen.’)
- Jij hebt als professional natuurlijk veel te bieden voor deze werkgever. Ook dat omschrijf je zo beeldend mogelijk. Dus als de functie-omschrijving vraagt om een initiatiefrijke communicatieve hbo’er, schrijf je niet dat je ‘initiatiefrijk en communicatief vaardig’ bent. Nee, je neemt ook hier weer een voorbeeld uit jouw (werkende) leven, waaruit blijkt dat je graag initiatief neemt. Daarmee laat je ook meteen zien dat je communicatie-skills hebt.
- En last but not least: verplaats je in de lezer van de brief. Wat is belangrijk voor hem of haar? Wat wil hij of zij graag lezen? Wat triggert om door te lezen? Jouw brief draait niet om jou, maar om de ontvanger!
Dit zijn uiteraard maar een paar tips, zaken waar wij op letten als we onze kandidaten helpen met het solliciteren. Wil je dat we ook naar jouw brief kijken? Neem dan vooral contact met ons op.